Gröna möten och kreatörsorganisationen ADA sammanförde i början på december kreatörer inom design och kommunikation med lantbruksföretagare från Skaraborg. Syftet med träffen var att höja innovationsgraden inom gröna näringar. Idén bygger på att ta in kreatörer som en del i företagens arbetsprocess med de möjligheter och utmaningar som verksamheterna har. På så sätt skapas en ökad problemlösnings- och idéutvecklingskapacitet som kan leda till grön innovation. ADA är en del inom Business Region Göteborg och Christina Nilroth har ett regionalt uppdrag från regionen att vara ansvarig för aktiviteter i Skaraborg.
Företagarna som presenterade sina utmaningar spände över vitt skilda områden. Ekogrönsaker, en ny produkt inom biodling, ökad försäljning av egna köttlådor, en ny speltprodukt, ökad beläggning vintertid på ett Bed & Breakfast samt ett kalvprojekt var de produkter och tjänster som presenterades. Därefter valde kreatörerna ut vilka företag de ville arbeta med och eftersom även kreatörernas inriktning varierade så fick alla faktiskt möjlighet att arbeta med sitt förstahandsval.
Flera kände att de verkligen fann varandra. Några av de medverkande kommenterade i utvärderingen att dagen givit ”möte med trevliga människor med värdefulla verksamheter” och att det var ”roligt att lära känna mer om ADA.” Inför nästa träff vill man även att det ska tydliggöras vilka kompetenser som finns i kreatörsgruppen och få tid till att nätverka med fler samt försöka få dit lika varierande och inspirerande företag som denna gång.
Under nästa år blir det troligen en uppföljning på temat med hjälp av Gröna möten, som lever vidare som inspirerande mötesplats.
Nya produkter ska lanseras på marknaden och det
kräver viss planering.
Dessa två hade mycket att prata om, även här flödar
idéerna om nya förpackningar och produkter som
ska ut på marknaden.