Förpackningen betydelsefull vid produktval i butik

EU-projektet REFRAME har under året bidragit till att en rad kompetenshöjande insatser har kunnat arrangeras för att höja kompetensnivån hos små och medelstora livsmedelsproducenter i Västsverige. 22 november 2017 genomfördes tillsammans med Lokalproducerat i Väst och Gröna Möten ett heldagsseminarium om vikten av att välja rätt förpackning för sin produkt.
Tina Nyberg från PR-byrån Storasyster har lång erfarenhet som art director, grafisk formgivare och stylist. Idag driver hon sin egen reklambyrå med flera uppdrag från småskaliga, landsbygdsnära företagare.

“60-80% av alla köp bestäms i affären. 60% av våra produktval baseras på förpackningen”, menar Tina. Förpackningen är avgörande för hur vi särskiljer vår produkt från andra i butikshyllan. Studier visar också att vi har 12 sekunder på oss att få kunden att välja just vår produkt. Det är så lång tid som vi i genomsnitt väljer i butikshyllan. En förpackning har många funktioner, inte bara  den designmässiga. En förpackning ska skydda innehållet, klara tuff transporthantering och den ska ha en tydlig produktmärkning. Innovativa exempel visades, till exempel en äggkartong av gräs.

Välj rätt signalfärg för din produktförpackning

Tina går igenom de trenden som hon ser just nu. Det handlar om alltifrån rik färgskala, miljöprofilering, handskrivna typsnitt. Färgval är också viktigt att tänka igenom. Till exempel en vit färg signalerar lågkaloriprodukt, grön färg hälsosamma och färska produkter, röd färg premiumprodukt. Man vill gärna se utmanande design, vågade nya grepp, en extra twist.

TK Pac satsar på förpackningslösningar i mindre serier

Något som är viktigt för småskaliga verksamheter är att kunna få en unik förpackningslösning utan att behöva låsa upp sig till en volym som räcker flera år. Tommy Enqvist, delägare i bolaget presenterade sin verksamhet och en rad olika exempel på förpackningar av kartong. “Vi hjälper våra kunder när det kommer till materialval, tryckeffekter och förpackningskonstruktioner. Förpackningen ska inspirera, informera och skapa mervärde för kunden”, förklarar Tommy. De använder både nytillverkad kartong och återvunnen. Tryckfärgerna är alltid vegetabiliska och därmed godkända för livsmedelsförpackningar. Tommy poängterar att all kartong som tillverkas i Sverige är livsmedelsgodkänd. En rad exempel visades med spännande konstruktion och tryckeffekter. “Hur små serier kan ni göra då?”, frågade jag. Tommy svarar diplomatiskt att det är ju en kostnadsfråga, men det är inte ovanligt med serier om mindre än 500 stycken.

Livsmedelslagstiftningen ger tydliga regler för märkning

Avslutningsvis fick vi en ny uppdatering vad gäller produktmärkning av Cecilia Faktus, rådgivare på Lokalproducerat i Väst. Grunden finns i EU-förordning 1169 från 2014. Livsmedelsverket har produktmärkning som ett fokusområde så Cecilia uppmanade alla att vara pålästa och noggranna med hur produkterna deklareras. Livsmedelsprodukter ska innehålla beteckning, ingrediensförteckning, allergimärkning, nettokvantitet, datummärkning, förvaringsanvisningar, kontaktuppgifter och i vissa fall även mängd, ursprungsland och bruksanvisning. Helt klart mycket att fördjupa sig i och inte minst presentera på ett läsbart och snyggt sätt. Cecilia gick lotsade oss igenom alla kraven och gav tips till lösningar för olika typer av produkter.

Dagen gav mycket matnyttigt, kunskap från kompetenta föredragare och en värmande gulaschsoppa med mingel vid lunchpaus.

 

Ulrika Åkesson, Agroväst

Fotograf Ulrika Åkesson